Vandreruter på Madeira.

Tur nr. 1

Scorridos dalen (Bananturen)

Denne rute starter lige oven for Lido området, hvor de fleste hoteller i Funchal ligger. Her beskriver jeg ruten fra Barreiros (hvor Funchals store fodboldstation ligger), men turen kan forlænges / afkortes flere steder.

Ruten er godt 20 km lang, hvis man følger hele ruten som beskrevet, men kan som sagt afkortes efter behov. Der er undervejs mange muligheder for at tage en taxa / bus hjem, hvis man ikke ønsker at vandre længere den dag.

Turen kan opdeles i 3 dele. Den første del starter lige bag de fleste hoteller, og er lidt ”kedelig”, med udsigt over havet og de mange hoteller, det ændrer sig dog forholdsvis hurtigt. Levadaen skifter karakter og området går over i de mange små terrasser, hvor der især dyrkes bananer. Her er rig mulighed for at se de specielle små Madeira bananers vækst.

Den næste del kommer, når man krydser motortrafikvejen og går ind i Socorridos dalen. Her er der ikke så meget landbrug mere, og der bliver et kik ind mod nonnernes dal. Her høres også det sten knuseværk det ligger et godt stykke inde i bunden af dalen. Man kan også se et af øens mange vandkraftværker på den modsatte dalside.

Den sidste del er en mulighed for at forlænge turen længere ind i dalen på en levada der ligger over  Levada dos Piornais nemlig Levada do Cural, som man også kan følge inde fra nonners dal et stykke ud mod kysten. Det kan dog ikke anbefales at følge den helt ind i nonnernes dal, det er den for farlig til, afskærmningen er ikke i orden.

3.del af turen er en vandring frem og tilbage, fra hvor man kan tage bybussen tilbage til centrum

Vandre tid for hele turen er ca. 5 timer og 20 min + pauser

Ruten er let til moderat, der er kun lidt stigninger mellem anden og 3 del af ruten (overstået på ca. 10-15 min) hvor der er en højde forskel på ca. 100 m.

Husk at medbringe vand, og madpakke, der er dog mulighed for at tanke lidt op, da der lige efter man har passeret under motortrafikvejen ligger en lille bar. Der er også mulighed for en forfriskning hvor man venter på bussen. Turen kan vandres i alm. solidt fodtøj

Man starter nemmest ved turens 1. del ved stadion, ved at gå op til hvor ruten begynder. Del 2 kan startes ved at tage bybus nr. 2 til Quebradas. Turen hjem klares nemmest ved at tage bybys 16A fra Pinheiro og til centrum (3.del af ruten vender tilbage hertil).

Rutebeskrivelse

Ruten starter meget tæt ved vejkrydset mellem Camino da Nazare og Rua dos estados unidos da America

På kortet her markeret ved ”start”.

Ved vejkrydset er der et udsigtspunkt, hvor byens fodboldstadium tydeligt ses. Lidt hen af Rua do estados unidos da Americia ligger der et busstop, modsat dette, bag autoværnet, ligger Levada dos Piornais. Der er en trappe ned til levadaen - følg levadaen mod højre / vest. Undervejs mod Quedradas ses bagsiden af hotelområdet samt spredt bebyggelse og bananmarker efter bananmarker.

Efter ca. 2 timer kommer man til Quebradas. Lige før Quabradas skal man forlade levadaen, hvor den går under motortrafikvejen, følgen den alm. vej til højre lidt op, og gå så under motortrafikvejen. På den anden side går man til venstre, der ligger en lille bar på venstre hånd, hvor det er muligt at købe en forfriskning. Her starter turen også, hvis man tager bybus nr. 2 til Quebradas.

Følg vejen ca. 300 meter ned ad, og forbi skolen, så kommer du til levadaen igen på din højre hånd.

Den næste del af turen går fra landbrugs område og til mere forladt landbrug og ”naturlig” beplantning. Her er der også mulighed for at beundre den bygge iver der findes på Madeira, blandt andet en meget flot og stor bro, hvor motortrafikvejen ledes mod vest ud af Funchal. (efter 2 timer og 10 min) Det er nu også mere tydeligt at høre at der er et sten knuseværk længere inde i dalen !!, det kan larme lidt, men det generer nu ikke så meget, at det er umuligt at nyde naturen.

Her efter kommer der en række meget korte tunneler (det er ikke nødvendigt med lygte) Der er meget snævert og der er åbninger / langt ned.

Hvis man ikke bryder sig om højder er det muligt at forlade levadaen før tunnelerne og gå neden for, følg blot de grønne pile.

Det er dog en tur med meget op og ned for at komme tilbage til levadaen.

Turen på levadaen er efter min mening klart at foretrække pga. de lidt små tunneler og den flotte udsigt. Der er godt med kraftigt rækværk på denne del af turen og man føler sig ganske tryg her.

Ligegyldig hvilken vej du vælger kommer du til en betontrappe på din højre side, der fører fra levadaen op til hvor 2. del af turen slutter.

Hvis man ønsker et flot sted at spise madpakken og nyde lidt ro og et velfortjent hvil, kan man med fordel gå lidt længere ind i dalen langs levadaen. Kort tid efter trappen går man ind i en lille sidedal hvor der for ende er en smuk gammel bro, der fører levadaen over dalen. Her er et dejligt sted at nyde madpakken, der er ro og tit læ, og skinner solen er det også dejlig varmt.

Efter frokost kan man følge levadaen endnu nogle få min rundt og ind i hoved dalen, nyde udsigten og så gå tilbage til betontrappen. Man kan godt gå endnu længere ind i dalen, man levadaen bliver så spæret.

Tilbage ved betontrappen går man op forbi nogle huse. Efter ca. 10 min fra levadaen kommer man til et hus på venstre hånd, gå da til højre og følg stien hvor gadelamperne er. Når man kommer til et T-kryds skal man følgen vejen til venstre op af bakken. Efter ca. 15 min. (3 timer og 20 min.) fra toppen af trappen kommer du til et vejkryds i Pinheiro das Voltas. lige på den anden side af krydset er busstoppestedet / bus læskuret til bussen, der kører ned til centrum af Funchal.

Der er også på modsatte side et busstop. Det skulle også være muligt at tage dette, men den kører ikke helt samme vej, den går vist først til Madeira Shopping.

Hvis man nu også ønsker at vandre på 3. del af denne tur, altså gå lidt op af bjerget og følge Levada do Curral, er det her man skal starte.

Ved vej krydset skal man følge Travessa do Pinheiro das Voltas op af bjerget. Vejen bliver efterhånden smallere og på et tidspunkt går du forbi nogle drivhuse på din venstre hånd. Efter ca . 8 min. kommer du til et T-kryds - følg vejen til venstre forbi huset med nr. 121. Levadaen følger nu en række huse og haver.

Levadaen går nu ind i Arvoredo dalen (samme dal og over den gamle bro, hvor du måske holdt middagspause). Efter ca. 3 timer og 55 min.   kommer du måske til at se et rødt advarselsmærke, men fortsæt blot videre frem, der er afskærmninger og ruten er ikke farlig endnu.

Efter ca. 4 timer og 15 min. kommer du til et område med vinranker og et noget isoleret hus.

Kort til efter huset kommer du til en låge, det anbefales at du kun går ca. 100 meter længere ind i dalen, hvis lågen er åben. Her efter bliver ruten mere usikker og der findes ikke nogle afskærmninger. Sidst jeg var forbi i 2006 lå lågen et stykke ned af skråningen !!!. på den anden side af lågen kommer man ind i Lapa dalen, her er det muligt at se den forladte landsby  Fajä midt i dalen.

Her efter er det samme vej tilbage til hvor anden del at ruten sluttede og tage bussen hjem til Funchal. 5 timer og 20 min

God fornøjelse med denne tur, den er lang, men er god på den måde at man får set flere dele / typer af Madeira på samme tur. Der er både by, marker og bjerge med på denne rute.